Category Archives: Bali, Indonesien

Seminyak beach, Bali

Vi passade på att bada i dom höga vågorna på den närliggande stranden Seminyak beach. Jag förstår att Bali är känt för surfning, härligt höga och långa vågor men också mycket kraftiga. Jag snurrade runt ett par gånger när jag kroppssurfade men vad gjorde det. Det var kanonkul! Tyvärr ingen tid för surf skola denna gång.

_C5A4084-Redigera-Redigera

Absolut Petrol

Det finns många mopeder och vespor på Bali och dom behöver bensin som bland annat kunde köpas på detta vis.

_C5A4049_web

En dag på havet

Vi är på väg ut till ett korallrev för snorkling och dykning, norra Bali.

_C5A3900

Blandade bilder, Bali

Solnedgång, Lovina, Bali

Bali, sista kvällen!

Sista kvällen i Seminyak, Bali och denna fantastiska solnedgång.

_C5A4094

Sista dagen, Bali

Sista dagen och sista kvällen, resan håller på att nå sitt slut. Lite vemodigt men samtidigt rätt skönt att återgå i vardagen. Vi bestämde efter en sista sovmorgon att gå ut å shoppa, på egen hand. Jag började min promenad höger uppåt i byn med en enkel karta i handen. Hann inte speciellt långt innan första regnskurar kom, regn i massor, som att skruva på jätteduschen. Tog skydd vid en butik och under utstickande tak. Såg inte först men här låg redan en hund hopkrupen, och kollade lojt på mig innan den somna om. När det slutade regna fortsatte jag min promenad i kvarteren. Stötte på en liten lokal marknad, flera inredningsbutiker, kläder i massor med mera. Efter någon kilometer slank jag in på ett trevligt kafé. Öppen design, jättemålning på väggen i färgglada färger av olika personer. Beställde en dubbel espresso och en hemmabanan choklad croissant, ja så stod det i alla fall. Det smakade perfekt. Personal log helat tiden och var hur trevlig som helst som dom alltid är på Bali, vad jag upplevt i alla fall. Dagens promenad slutade vid havet, på beachen. Såg en surfing skola som tränade på grunt vatten. De mer rutinerade försökte stå i de höga vågorna. Snart var jag tillbaka på hotellet efter cirka tre och haltimme, lite tröt i fötterna och med lite inköp. På kvällen gick jag och Charlotte inte många steg innan vi gick in på en restaurang med dumplings, något Charlotte velat haft länge. Vi beställde in olika dumplings med olika smaker och kryddor. Nytt för mig men det var verkligen gott. En sista lyckad middag i Seminyak. Därefter blev det häng på Nirvana, en bar bredvid vårt hotell. Vi avslutade tidigt eftersom vi skulle tidigt redan kvart i sex. Det är dags att åka hemåt via Singapore, semestern är slut.

Sol och bad, Bali

Tur att monsunregnet gjort ett uppehåll. Solen kom fram idag på en lite molnig himmel. Inte svårt att bestämma sig för pool och sol. Hotellet har en långsmal pool på taket cirka 25 meter men endast 1.10 djup, men helt okey. Idag var det lite svalare vatten efter allt regnande, rätt skönt även om det tog emot i början att doppa sig. Jag gillar att simma så det blev några vänder innan solstol och en bok. Sen efter ett tag igen, bad. Vi var inte ensamma på taket, det var rätt många gäster som tänkt som oss, läste böcker och slöa eller sova i solstolen. Efter en sen lunch insåg vi att det var dags ge upp för att undvika att bli brända, det blev vi i alla fall. Solen tog verkligen idag. Skönt att ta en dusch och krypa ner i sängens svala lakan en stund innan det var dags att gå ut på stan för middag . Är man på semester så är man. Vi har inga direkta planer och var dag får bli som den blir och det fungerar bra. Visst åka på utflykt kan ju vara kul men lika skönt att inte göra det. Vi gick inte många steg, slank in på grann restaurangen Nirvana. Vi har varit där förut i deras bar. Mycket trevlig personal och bemötande. Enligt tripadvisor så är maten mycket bra så var tvungna att testa. När vi fått bord så bjöds vi på en juice shot och en kall handduk att torka av sig med, jätteskönt. Jag beställde fisk och Charlotte en kyckling rätt. Det var mycket gott. Vi passade på att även beställa var sin efterrätt också. Middagen kostade oss en halvmiljon indonesiska rupier det vill säga cirka 240 kronor med vin och öl. Det är mycket billigt! En av tjejerna i baren berättade att hon utbildade sig till lärare för lågstadiet och när hon var klar och fått jobb så skulle hon få cirka 4 miljoner rupier i lön per månad cirka, 1900 kronor per månad och det är en bra lön här. Att vara statligt anställd innebär även bättre villkor som att få pension med mera jämfört med restaurangjobbet som gav cirka 1500 kronor per månad utan andra förmåner.
Som sagt balinserna är väldigt öppna och tillmötesgående och pratsamma och oftast kan dom engelska, speciellt dom yngre.

Monsunregn, Bali

Monsunregn är inte att leka med, det kommer plötsligt och snabbt och i massor. Det upplevde vi redan på nyårskvällen och tyvärr har det fortsatt. Vi och all turister blir lite handlingsförlamade, vad skall vi göra istället för sol och bad? Men snabba som vi är beslöt vi att boka in ett besök på ett spa och massage på Wellbeing Spa, rätt nära hotellet. Det första besöket blev en timme klassisk Bali massage och det var kanon så vi beslöt att göra ett nytt besök dagen efter. En och halvtimmes massage kostar cirka hundrakronor, det är väldigt billigt jämfört med hemma. Idag blev det lite djupare sport massage, som jag gillar bättre. Vi hinner nog med fler besök innan hemfärd. Lunch på stan, ingen direkt fullträff sämst hitintills tyvärr. Hitintills har dom restauranger vi besökt varit helt okey på avseende meny och servering. Vädret blev bättre och vi bytte om till badkläder och promenerade ner till stranden och havet som ligger cirka tiominuterstrafik gångväg från hotellet. Det var otroligt mycket med bråte på stranden och en del skräp tyvärr. Tydligen är det högt vatten och stranden är ovanligt smal och det höga vattnet för med sig en hel del skräp. Vi stannade till utanför en strandrestaurang och gav oss sen ut i vågorna. Förstår att surfarna gillar denna strand, surfvågorna kom en efter en, höga och långa. Det var dessutom några surfare ute och surfade, såg riktigt tufft ut. Jag kom dock inte längre än till kroppsurfning, det räcker långt. Lyckade bland annat surfa på en stor våg innan jag slog runt och rycktes till botten. Fasiken vad sand jag fick i hår och badbyxor. Efter bad så hängde vi en stund på restaurangbaren innan vi drog hemåt. Kvällsmiddagen intogs på en Japans restaurang , mycket gott.

Seminyak, Bali

Vi gick upp tidigt denna morgon eftersom vi skulle åka till Seminyak, södra Bali. Beroende på trafiken så kunde färden ta cirka 3-4 timmar och vår chaufför Made ville komma hem i tid. Han fixade en god frukost, rostat bröd, te, omelett. Även stekt fisk inköpt på marknaden på morgonen. Lite ovanligt som frukost men det var gott. Vi åkte samma väg som vi kom, upp över bergen och sen, genom jordbrukslandskapet och alla risfält. Ju närmare vi kom Seminyak, ju tätare trafik. Förstår inte hur han hittar, ser aldrig några skyltar eller för den delen gatunamn. Men det gick bra att visa Made min enkla booking.com karta och snart var vi framme efter att snurrat i kvarten på grund av enkelriktade gator. Made ser fundersamt på hotellet vi bokat – have you booked this? Yes we have, svarade jag. Ett design hotell och rätt lyxigt men hyffsat bra pris när vi bokade trots allt. Vi tackade Made för all hjälp sen skildes våra vägar. Hotellet U Paasha är verkligen lyxigt. Vi checkar in, får välja tvål. Charlotte väljer en ljus tvål med Jasmine och jag väljer bamboo, en svart tvål. Rummet, som ligger högst upp på femte våningen, är stort och här finns en stor platt-tv, jättestort badrum med dusch och toalett. På taket ovanför oss finns poolen och en restaurang. Vi packar upp, nu väntar fem nätter och första kvällen är det nyårsfirande på taket. Svenskar som vi är vi punktliga men vi är ändå först. Vi tar vår välkomstdrinkar och sätter oss och inväntar övriga gäster som efter ett tag kommer i strid ström. Buffén är väl tilltagen med skaldjur, sallader, grillat med mera. Jag börjar med skaldjuren men skippar ostronen, inget för mig, har testat och jag vet. Sen blir det grillade skaldjur, räkor och kött. Allt smakar mycket bra. När vi smakar på efterrätten så får ett två australiensiska män för sig att de skall skjuta av fyrverkeri från restaurangen. Riggar och tänder på utan att tänka på riskerna. Den ena pjäsen lossnar utan kontroll och börjar skjuta inåt i den öppna restaurangen. Folk bli chockade, någon blir lätt skakad och som tur var ingen allvarligt skadad, men många arga. Säkerhetsvakten kommer snabbt och ber dom två följa med. Därefter har vi inte sett till dom, skönt det. Tror dom fick byta hotell. Tolvslaget firade vi i hällande regn på hotell taket med utsikt trehundrasextiograder. Massor med raketer som exploderade i olika former och färger åt alla håll. Blöta och nöjda avslutade vi nyårsfirandet på hotell rummet med två filmer, tills ögonen inte gick att hålla öppna.

Vattenfall och varmt bad, Bali

Balineserna har ett speciellt tempo, ingen stressar eller jagar vad jag sett. Allt går i ett lugnt tempo, rätt skönt faktiskt. Visserligen stämmer det inte med hur dom kör. En del kör väldigt fort och vägarna är rätt smala men så händer det del olyckor också. Här dominerar två hjulingar, mopeder och motorcyklar över allt så det gäller att se upp när vi passera stora vägen på väg till Lovinas centrum. Men dom flesta använder hjälm, den som kör alltså, övriga medpassagerare åker tydligen egen risk.

Idag hade vi sovmorgon fast det blev inte så mycket av den. Jag har jag börjat vakna normal svensk tid, rätt skönt det med. Vi intog frukost på en resturang, scrambled eggs and toast med kaffe eller vatten. Sen la vi oss vid en hotell pool och läste, eftersom dagens utflykt, ett vattenfall och varma källbad, inte började förrän vid två tiden. Vår guide är träffsäker alltid på plats när vi avtalat tid och alltid lilla glad. Han hjälper till på ett litet hotell i Lovina och har en del tid för annat också, att skjutsa runt oss. Vattenfallet låg en bit upp i bergen, i en dalgång, tog oss knappt en timme att komma dit. På vägen hann vi passera många byar och risfält. Väl framme gick vi nedför en led ett par hundra meter, betala entre, sen var vi framme. Vattenfallet är kanske femtio,eter högt och rätt kraftigt men det gick att bada, som många gjorde. Det man glömmer att även stenar kan komma ner med vattnet, så vi avstod. Tog lite bilder och beundrade det forsande vattnet.
Efter vattenfall var det dags för varmt bad, en naturkälla med vulkaniskt uppvärmt vatten. Det här var en riktig badanläggning, utomhus med en stor pool och ett par mindre. Vattnet sprutar ur drakmunnar som man står under och får en skön massage om man inte simmade i stora poolen. Jag var tvungen att testa smaken, hur mycket vulkan vattnet smakar. Balineserna skrattade åt mig för dom trodde jag drack vattnet. ”Don’t drink that water” sa ungarna fnittrande. Vi turister sticker ute lite bland lokalbefolkningen, speciellt om man simmar runt med en kamera i handen, min GoPro. Var tvungen, vill ha video och bilder från badet. Ingen protesterade, var snarare nyfikna på min kamera och ville veta mer. När vi var lagom genombadade så var det dags att åka tillbaka till Lovina. På kvällen tog vår guide Made med oss till en lokal fiskrestaurang, inte så många turister som hittar dit. Regnet slog plötsligt till. Inget hemma regn, det var som att stå under duschen. Vi klarade oss dock rätt bra. På restaurangen fick vi peka på fisken vi ville ha och fick den snart serverad nygrillad med ris och hemmagjord pommes frites. Ett god middag och avslut på dagen.

Dykning, Lovina, Bali

Idag var det dykning och snorkling som stod på schemat. Vi är lätt brända på axlar och ansikte så skönt att det var lite molnigt. Vi samlades med övriga turister på dykbutiken för utprovning av utrustning, våtdräkt, fenor och några kilo bly för min del. Dykstället ligger cirka en och halvtimme från Lovina, väster ut, så lite seg resa innan vi var framme i hamnen. Vi äntrade träbåten som liknar en båtmodell jag sett tidigare i Asien. Vädret är lugnt, vågorna små och färden gick snabbt. Dags att börja ta på sig all utrustning och hoppa i det blå. Eftersom jag inte har ett färskt dykcertifikat fick jag göra lite övningar innan så kallad säkerhetsträning. Bra att få det uppdaterat och avklarat. En typisk övning är att tömma masken från vatten eller att hitta reservregulatorn om den första slutar att fungera. Jag klarade alla övningarna och fick godkänt. Jag hade en egen instruktör och vi gled ut på revet, djupare och djupare. Här finns massor med fisk i alla storlekar, färger och utseende. Jag slog på min GoPro videokamera och hoppades på att fånga en del av fiskarna som dessutom var rätt nyfikna. Jag nådde som djupast 18 meters djup och hade inga problem med örona som jag fruktade mest. Problem med öronen och tryckutjämningen då är det bara att avbryta dyket. Efter cirka en timma var dags för lunch och rast vid en liten hamn på ön som vi dök vid, i båten eller på stranden. Lat så stannade jag i båten och funderade över dyket, det var jäkligt kul. Efter lunch väntade andra dyket. Dyket började direkt hamnen och det visade sig snart att bottnen och revet dök brant nedåt. Jag och min guide följde revet djupare och djupare. Guiden hitta snart en drakfisk, låg och tryckte sig mot revet. Vacker fisk som har en gifttagg på ryggen som man inte ser. Som sagt se men inte röra. Här fanns minst lika mycket fisk som på förmiddags dyket men även stim av fiskar som passerade förbi. Några gled förbi med öppen mun och silade vattnet på plankton, andra lekte följa John bland anomener och sjögräs. Såg rätt lustigt ut. Vi träffade på clown fiskar även kända som Nemo. Jag spanade ner i djupet, utåt från revet för att se om möjligen haj skulle passera förbi, men tyvärr. Kanske måste vi dyka djupare och längre ut. Sammanfattningsvis dags att jag tar mitt Padi dykcertifikat, har fått mersmak! 20131230-095510.jpg 20131230-095542.jpg

Lovina 28 december

Lätt solbrända och brända efter första riktiga dagen med sol och pool. Jo vi har hunnit med bad i havet också men det var varmare än poolen men fler havsbad blir det. Igår kväll upptäckte vi nya delar av lilla Lovina och hittade fler restauranger och musikbarer. Blev inte så sent trots allt. Här är lite turister eller vitingar som jag kallar oss men några är det. Lovina verkar många välja för det lugna tempot och få turister. Vi kommer upp rätt sent men skönt att få sova ut. Imorgon blir det dykdag, Charlotte skall snorkla och jag dyka med tuber. Innan skall göra ett så kallat ”refresh dive” för att visa att jag kommer ihåg. Det kommer att gå bra, hoppas bara att vi har lika fint väder som idag. Lätt molnigt och soligt.

Tagged , , |

Ubud – Lovina, Bali 27/12

Sovmorgon, skönt att få sova ut. Vi åt frukost på balkongen ovanför poolen som vi sen la oss vid. Fram med böckerna. Jag läser Augustprisvinnaren 2012, Göran Rosenberg bok ”Ett kort uppehåll”. En av tre böcker jag har med mig och som skall läsas. Made, vår chaufför hämtar oss på hotellet vid ett tiden för avfärd mot Lovina och norra Bali. Bilfärden går igenom byar omgärdade av risfält och ett grönt böljande landskap,upp mot bergen. Vi stannar för lunch vid en utsiktsplats, en balenisk buffé i all sin enkelhet. Vi var lite tveksamma att äta buffé men här var det många gäster och ny mat kom in hela tiden så ingen fara. Senare stannar vi till vid Lake Bratan för att titta på ett av Balis mest kända tempel, Pura Bratan. Här är det många turister även indonesier. Dom gillar oss och vill ha med oss på fotografering, förstår ej varför men vi ställer upp. Dom bli glada och vi blir förevigade. En muslims tjej och hennes bror blir extra glada, tar i hand och tackar. Vi far vidare, nedför den slingrande bilvägen, vi ser havet, snart är vi framme. Maries och hennes mans hus som vi har lånat, ligger vid ett risfält. Ett litet hus med ett par rum. Vi byter om snabbt och drar snart iväg till Lovina och stranden som ligger på promenadavstånd. Äntligen ett första dopp i havet, det är faktiskt riktigt varmt, inte speciellt svalkande, men skönt. Sanden är mjuk lavasand, lite stenig men lite längre ut i vattnet så är det mjuk sandbotten. Jag är inte van att gå barfota, ser nog ovant ut, lite jobbigt. Vi avslutar kvällen på en resturang. En kall öl gör gott!

Singapore – Ubud 25/12

Vi gick upp tidigt i morse, ja okey 06.00 e kanske inte så tidigt men med jetlag i kroppen så är det tidigt. Snabb frukost och sen taxi till flygplatsen. Det var väldigt glest med folk och incheckning och säkerhetskontroll gick väldigt smidigt. Hög servicenivå i Singapore. För första gången flög jag med Air Asia, lågprisbolag men det märktes inte. Två och en havltimme senare landade vi så äntligen på Bali. Vår förbeställda chaufför satt i ankomsthallen och väntade med en tydlig skylt – Anders – en timme senare checkade vi in på hotellet. Hotellet ligger i en gränd till huvudgatan så läget kan vi inte klaga. Snabbt ombyte sen en promenad på stan för att få en uppfattning om Ubud. Många butiker, massage och restauranger finns det. Vi hann även med att ligga i den lilla poolen och läsa lite. Ikväll har vi ätit gott och billigt, jag drack Bali öl och Charlotte drack Bali vin! Tomtefritt, knappast restaurangerna är juldekorerade så även personalen. Imorgon blir vi hämtade och skjutsade till norra Bali och Lovina och där stannar vi fram till nyårsafton.

Singapore julafton

Med jetlag i kroppen så blev det en natt med varierande sömn. Lyckades slumra till men ingen riktig sömn men det var bara att gilla läget. Vi kom sent till frukost men vad gjorde det. Hotellet ligger centralt på en bakgata och vi bor på åttonde våningen. Här är väldigt tyst och lugnt. Några steg från hotellet och entrén, ligger huvudgatan Orchade road. Charlotte ville jaga efter par nya skor och jag bestämde mig för en shopping promenad. Han knappt runt hörnet innan jag slank in på första shopping galleria, Paragon. Hur mycket butiker som helst och det visade sig vara i två gallerier i flera våningar. Snart hitta jag en golfbutik med rea. Det blev ett par shorts och par långbyxor, knappt fyrahundrafemtio kronor. Jag fortsatte ut på gatan igen i min jakt på fynd. På shoppinggatan behöver jag inte gå långt förrän nästa galleria dyker upp, ändå fler affärer. Det här måste vara shoppingens mecka. Det kryllar av butiker, över som under jord. Gick bort mig när jag skulle korsa en gata under jord. Inga skyltar som peka vart man skulle gå, dock massor med butiker och gångar. Till slut lyckades jag guida mig rätt och dyka på rätt som jag tänkt från början. Här tar man julen på fullt allvar. Julskyltning överallt, gigantiska plastgranar och massor med tomtar i korta kjolar! Till och med bilarna har renhorn och röd mule. Vi har nog blivit omkörda i detta!

Senare på eftermiddagen promenerade vi ner till Raffles hotell och slank in The Long bar. Vi fick snabbt ett bord och våra Singapore sling. Söt drink med ginsmak, helt okey men lite större kunde den varit. Oskalade jordnötter stod på varje bord och det vara att åt och kasta skalen på golvet.
Imorgon bitti bär det av till Denpasar, Bali. Flygningen tar cirka två och en halvtimma och vi landar vid lunch. Nytt land, nytt visum nya möjligheter, framför allt bad!

Singapore 23 December

Äntligen i Singapore. Flygningen var lång cirka tolv och en halvtimma innan vi slutligen landade på eftermiddagen i härlig värme. Skönt att vi flög under natten, kunde man sova lite även om inte hela vägen. Otroligt smidig tull och visumhantering, gick hur snabbt som helst. Dessutom slapp vi betala för shuttle bussen till hotellet för dom hade något gratiserbjudande när vi kom, bra julklapp direkt! Vi checka snabbt in på hotellet, langa in vårt bagage på rummet, bytte om och stack direkt ut på stan. Shopping, det slår verkligen emot en när man går på stan. Märkesbutikerna ligger på rad, liksom alla shopping centrum, hur skall vi orka med detta? Vi promenerade läns Orchade road, han med att prova lite asiatisk mat, innan vi fortsatte mot hamnområdet. Här stannade vi till och slog oss ner på restaurang och fick snabbt in ett glas rött och en pint öl. Priserna är något lägre än hemma. Ett glas öl kostar cirka 45 kronor beroende på ställe. Men vi får se morgon när vi gör stan på riktigt och då skall vi även hinna med en Singapore sling på Raffles hotel, en turistklassiker. Rapport kommer hur den smakade!

Bali, Indonesien – årets Jul & Nyårsresa

Om mindre än en månad är det dags att lämna Sverige och resa igen. Temperaturen stiger kraftig till cirka +30C! Årets jul och nyårsresa 2013, bär iväg till Bali, Indonesien via Singapore. Nya länder och nya kulturer att upptäcka! Singapore blir mitt 50:e land och Bali, Indonesien blir land 51 på listan. Vi flyger via Heathrow, London med British Airways och med nattflyget till Singapore. Vi landar på eftermiddagen lokal tid och eftersom tidsskillnaden är +7 timmar så blir det troligen en sen kväll. I Singapore övernattar vi två nätter innan vi  flyger vidare på onsdag morgon, juldagen, till Denpasar, Bali. Där väntar transport till ett hotell i Ubud och en övernattning. Dagen efter blir vi hämtade och fortsätter vår resa vidare till Lovina, strax väster om Singaraja, på norra Bali. I Lovina stannar vi fem nätter. Därefter återvänder vi till södra Bali och Seminyak, för att fira in det nya året. Målet med resan är – avkoppling – därför gäller enbart stranden, solen, poolen, surfning och lite utflykter som att spana efter delfiner, bada i varma källor med mera, men framför allt avkoppling. Följ vår resa, ny inlägg kommer med jämna mellanrum och när det finns internet men det är visst ingen bristvara har jag läst.