Category Archives: Belgrad, Serbien

Belgrad

Belgrad i skymning.

Belgrad, blandade bilder.

Här kommer lite blandade bilder från Belgrads rekreationsområde, imponerande stort. Även några från den långa promenaden till gamla stan.

Bunkrar och mörka gångar!

Värmen har slagit till med full kraft, solen steker från den blå himlen, härligt! Efter frukost promenerade jag till en resebyrå i gamla stan. Utgångspunkt för en guidad tur i underjorden, dolda gångar och bunkrar. Vi var ett tiotal som följde vår unga guide, med början i det gamla fortet, en försvarsanläggning från romartiden, men som byggts om och på under århundraden. Vi klev ner i en gammal tysk bunker, smalt och trångt. Här hade tyskarna kanoner riktade ut mot Donau och omgivningarna. Vi fortsatte sedan brant nedför en stig och in i ett stenvalv. Här fanns gamla statyer, utsmyckningar, tror det var från romartiden. Vi lämnade fortet och klev in en lång sten gång, smal så vi kunde bara gå en och en, speciellt ned för den smala, slitna stentrappan. Den slutade i en restaurang som vi gick ut genom. Turen slutade i ett gammal vinlager, som numera var en enkel restaurang och bar. Här bjöds vi på serbiskt vin och några avslutande ord från guiden. Sammanfattningsvis en mycket bra tur som tog cirka 2,5 timmar.

Jag bestämde mig snart för att besöka ett sport- och rekreationsområde, strax söder om Belgrads centrum. Fick tag i en taxi och en pratglad taxi chaufför igen, men denna kunde engelska. Ada Ciganlilja heter ön som ligger mitt i Donau och som har en stor sjö, Savesko Jezero. Vet ej om sjön är konstgjord, men här finns kilometerlånga stränder, barer och restauranger och under högsäsong så söker sig tusentals Belgradbor hit. I sjön tränar och tävla man i rodd, paddling med mera. På ön finns massor med olika sportanläggningar som fotbollsplaner, cykel- och inlinesvägar med mera. Jag sökte upp en av Serbiens golfanläggningar. Det finns visst två stycken. Det är en 9 håls golfbana som ligger naturskönt i skogen. Jag pratade med deras Pro innan jag köpte en pik’e med golfklubbens emblem. En trevlig souvenir.

En kall öl!

I den här staden vaknar alla sent, har redan börjat inse det. Verkar som att allt och alla är på gång efter 12.00 innan dess, sparlåga. Kanske har dom också haft helgdag, svårt att lista ut eftersom alla butiker, restauranger med flera har öppet som vanligt. Öppettider verkar inte vara reglerat, ganska trevligt att gå in en butik efter 21.00 en fredag, speciellt som turist. Ikväll var det mycket aktiviteter på stan, shoppinggatan med alla butiker och restauranger. Ett stånd spela hög musik medans dom bevisade att superklistret dom sålde höll vad det lovade. Hängde upp en kund i skorna som dom klistrat en häng anordning i. Kunden såg nöjd ut trots att han hängde upp och ner, han verkade nöjd att klistret höll vad det lovade, så länge jag var kvar. Några kvinnor delade ut nivea prover till alla förbipasserande, jag övertygade att även jag behövde.

Tidigare under dagen genomförde jag en klassisk busstursguidning. Först strulade det med att man skulle förbokat, vilken ingen upplyst om. Grupp efter grupp fick passera, hjälpte inte att jag hade kontanterna redo. Så jag fick ta en senare tur, vilken jag då förbokat med bussguiden. Nu var det inte turen direkt super, som vi gjorde, sen hade dom otur att polisen spärrat av centrala delarna på grund av en demonstration, så dom fick byta rutt. Nationalistisk demonstration, sådan om Kosovo. Ingen aning vad det handla om. Summa summarum, turistorganisationen har lite att arbeta med framöver om man skall göra ett proffsigt intryck.

Sent på eftermiddagen tog jag en taxi till Zemun, en förort med gamla anor utanför Belgrad, bredvid Donau. Mest känt för ett torn och gammal stadsmiljö. Taxi chauffören pratade knackig engelska, han tyckte inte det dock och slutade aldrig att prata. Förstår fortfarande inte allt han vill förmedla. Jag nickade naturligtvis trevligt leende tillbaka, som jag förstod – aahh yes, oohh really etc etc. Tacksam klev jag ur taxin. Jag gick ner till floden valde en restaurang med mjuka, sköna fåtöljer, i skuggan och beställde en öl, serbiskt märke. Gäller att säga till eftersom Tuborg och Heiniken finns över allt. Jag gick en sväng i den gamla staden med kullstensgator, rätt trevligt trots allt. Sen blev det en lång promenad hem längs Donaus strand. Dom har verkligen satsat på cyklister, gående och andra på hjul som inlinesåkare , med asfalterade vägar. Här ligger många båtar, pråmar förtöjda, restauranger och barer, lite lounge stil, med schysst musik och dricka. Riktigt trevligt att sjunka ner och slappa i kvällsvärmen med Donau framför sig.

Tagged , |

Belgrad

Belgrad, Serbien, ett nytt land, en stad, en ny kultur. Här vajar den Serbiska flaggan tätt på tak och torg. Går inte att missa vart jag är. Idag åkte jag turistbuss för att få bättre överblick vad att se och göra. Under rundturen passerade vi bland annat två hus som träffats av Natos bombningar under senaste kriget. Varför husen står kvar, övergivna med stora hål, kan man bara gissa. Staden ligger vackert vid floden och det finns långa promenadvägar längs flodbankarna, både för gående, cyklister och inlinesåkare. Jag går dock. Ikväll skall jag ta en kortare båtfärd i kvälls värmen, solen steker verkligen idag.