Category Archives: Daglig

Prag, Tjeckien – nästa resa

Nu är det dags att uppleva Prag igen. Jo jag har varit där två gånger tidigare. Första gången när dåvarande Tjeckoslovakien låg bakom järnridån och kommunistdiktaturen. Den andra gången på en konferens, upplevde alldeles för lite av staden vid båda tillfällena. Nu blir det fem hela dagar och kanske en dagsutflykt till Kutna Hora, en timme bort med tåg. Jag kommer att bo centralt och bra i distrikt Praha 1, visserligen massor med turister men bra utgångsläge för mina långa promenader. Okey, jag kommer att använda både spårvagnen och tunnelbanan.

Also posted in Prag, Tjeckien

Saigon, Vietnam

Vet inte vad jag skall tycka om Saigon. Mycket stor stad med många mopeder, 4 miljoner har jag hört, undrar om det stämmer men det syns att dom är många. Alltid spännande att korsa en gata när det kommer massor med mopeder. Jag går bara ut och sen får jag kryssa mig mellan mopederna och hitintills har dom varit med och det fungerar bra. Vi bor i turistområden vilket innebär att det finns massor med restauranger och barer alla med happy hour. Lite märkligt men så är det. Vietnamesisk mat är tam i smaken jämfört med Thailändsk men helt okey om man hittar det man vill äta. Utbudet är stort och allt är inte gott.

Idag besökte vi Krigsmuseet som handlar om de två krigen efter andra världskriget men främst Vietnamkriget. Mycket bra även om informationen är vinklad. Tur att jag är påläst. Ikväll bör det hemåt, lång flygning med mellanlandning i Bangkok och Istanbul.

Bangkok by foot!

Dag 3. Nu har jag betat av några av sevärdheterna i Bangkok bland annat det Kungliga Palatset. Vi tog en av flodbåtarna,otroligt smidigt sätt att resa på, några hållplatser uppåt floden innan vi hoppade av. Några kvarter senare var vi framme vid Kungliga Palatset. Otroligt mycket folk redan tidigt på förmiddagen. Lite biljetter , jag fick hyra ett par långbyxor, får ej visa bara ben eller axlar inne på området. Kul att ha sett alla olika byggnader, konst och utsmyckningar men folkmängden förtog lite av nöjet. Vi drog vidare i gränderna och mot den liggande buddan. Mycket folk igen men framkomligt. Häftig stor buddan liggande i en byggnad. Vanligtvis ser man budda sittande i yoga, meditation ställning men aldrig liggande så det var nytt. Imponerande och nytt.

Trafiken är intensiv och det gäller att ta för sig när man skall korsa gatorna annars kommer man aldrig över. Finns oftast endast trafikljus för bilarna inte för övergångsställen om dom nu finns. I alla fall kliv ut och vinka åt bilisterna dom stannar faktiskt och tur är det! Vi vandrade ner längs gränderna till floden och hitta en trevlig restaurang med flodutsikt. Servicen är otroligt snabb från beställning till servering. Mina stora räkor kom snabbt med hemlagad pommes frites och en Singh öl. Däremot fungerade inte betalningeen speciellt bra men det löste sig. Här förväntar man sig ingen dricks och blir ute sur över det. Men svårt att inte lägga till något dom är ju faktiskt väldigt service inriktade oh maten smakar mycket bra ingen miss än så länge.

På kvällen gick vi på en känd fiskrestaurang en kedja som finns lite överallt i Bangkok och oftast fullsatt så man måste boka bord. Deras mest kända maträtt ät en krabbrätt. Jag valde dock en helgrillad bass, en större fisk vit i köttet och smaklig. Fisken var grillad med grovt salt och helt perfekt med den gröna och starka chilisåsen. Övriga valde krabban,musslor och annat från havet. Vin är rätt dyrt på restaurang men det gick bra att ta med eget inhandlat och få det serverat mot en liten avgift. Jag drack dock öl även denna gång.

Also posted in Thailand

Fotoutställning

Mitt bidrag till fotoklubbens utställning på jobbet i juni. Alla bilderna är fotograferade i Skåne augusti 2014.

Also posted in Insekter

Sri Lanka, Sigiriya

Vädret en viktig faktor jag är ute och reser, speciellt då jag vill ha sol. Nu är det monsunvindar och vädret kommer att vara varierat. Det har regnat en del men jag hoppas på lite tur framöver. Hotell frukosten är lite annorlunda. Det serveras färdiga rätter och även ris i olika former, känns lite tungt på morgonen. Fast det finns även annat mer västerländskt dock dåligt med pålägg. Beställer alltid en omelett med ”allt i”, brukar bli bra. Vi for iväg 08.30 och skulle nu norr ut mot Sigiriya Vi har en mycket bra lokal guide, han som fixade tandläkartiden åt mig. Regnet kom när vi skulle besöka en park med elefanter som var populär. Regnet kommer snabbt och varierar i styrka. Lätt duggregn ena stunden eller spöregn in nästa stund. Jag drog på min poncho för att känna mig säker. Elefanterna på Sri Lanka är som den indiska lite mindre än den afrikansk som är betydligt större. Men visst även dessa elefanter har en imponerande storlek. Vi åt lunch i närheten på en restaurang vid en stor forsande flod. I skogen på andra sidan kunde vi se grupp vilda elefanter. Jag beställde fisk, en bit grillad svärdfisk som smakade utmärkt.
Eftermiddagens busstur blev lång på grund av vägarbeten, över tre timmar innan vi nådde vårt nya hotell ute på landet. Ett hotell med stor pool och spa, perfekt. Det blev klassisk indisk buffé på kvällen som även blev sen.

Also posted in Sri Lanka

Dubai

imageSov länge, kände mig. Är inte van vid solen och de långa promenaderna, det tar i början. Löste dagskort för tunnelbanan och åkte till Dubai shopping mall inte för att shoppa, jo biljett till världens högsta hus, Burj Khalifa. På hotellet fick jag beskedet att det var utsålt men jag bestämde mig för att åka dit och kolla om det stämde. Lyckades komma över en stycken biljett till normalpris cirka 400 kronor.  Strax innan min utsatta tid 14.30 blev jag insläppt och sen var det säkerhets- och biljettkontroll och köande innan jag fick kliva in i hissen som på 90 sekunder tog oss de 124 våningarna upp till cirka 450 meter. Ja längre upp kommer inte turister. En fantastisk utsikt med en klarblå himmel. Alla vill fotografera sig med alla  höghusen nedanför som bakgrund, så även jag. Det blev en hel del bilder tagna i norr och öster, finns öppningar i glaset som möjliggör fotograferande utan störande glas. Burj Khalifa är känt för sitt generösa nyårsfyrverkerierna och pjäserna var redan klara och på plats. Nedfärden gick lika snabbt den och här fanns en utställning om huset och hur det om till och byggdes, mycket bra presentation. Klockan var mycket och jag tog tunnelbanan till Marinan för en sen lunch eller tidig middag. De blev Joyes vid stranden. Västerländsk inspirerad meny, ingen öl till maten utan en mango juice. Funkar men..

Intryck av Dubai så här långt. Visst allt nytt, sprillans nytt. Här finns allt, utbudet är enormt men inte speciellt billigt. Svenska priser över lag eller till och med billigare hemma. Visst det går att fynda om man har tålamod. Dyra fina bilar finns det över allt och stora bilar skall det vara. Höga hus finns det gott om, mycket höga hus som ligger i grupper i de olika stadsdelarna. Fler lär det bli för det finns många lediga tomter och på en del är nybyggen påbörjade. Undrar hur det ser ut om cirka tio år då har staden vuxit samman ändå mera. En del gillar den här staden, andra inte. Jag har inte bestämt mig. Imorgon är det min sista dag. På natten till den 27 ansluter jag med huvudresan och gruppen och tar flyget till Sri Lanka och Colombo. Nytt land och nya upplevelser men än har jag en dag kvar här i Dubai, får se vad jag hittar på.

Also posted in Dubai

Blandade bilder från Naturfotokursen i Svalöv

NYC dag 6 – Turistdag

Det är torsdag och vi skall besöka FN som ligger på  47th Street och 1st Avenue. Vår rundtur starta 09.45 och är den första för dagen. Vi bestämmer oss för att gå dit eftersom vi har gott om tid på morgonen. Det tar inte lång tid innan vi är framme. Inte svårt att missa den välkända byggnaden på Manhattans kant. Vi bestämmer oss för att äta en frukost innan och går in på mindre restaurang några kvarter bort, som redan har morgongäster. Beställer en klassisk amerikansk frukost, bacon, ägg, rostat bröd, kaffe och juice. Kaffet har blivit bättre i Amerika, troligen påverkat av Starbucks framgång, men fortfarande inte lika starkt som hemma. Men visst, det går ner. FNs säkerhetskontroll är som på en flygplats, allt skannas och kollas. Vi sitter ner i lobbyn och på våra brickor står det 09.45, klockslaget då rundturen startar. Vår guide är sydkoreanska men ändå presenterar hon sig att komma från Korea, lite lustigt, undrar varför. Vi börjar på första planet och för att sen ta hissen upp till våning tre, samma som våning som säkerhetsrådet brukar samlas. Nu fick vi inte gå in och det var ju lite synd. Rundturen tog en timma och den var rent ut sagt dålig. Vi var verkligen förvånade över att FN har så dålig service och att rundturen är så begränsad och speciellt den oengagerade guiden. En klar besvikelse som vi dessutom betalat för.

Efter FN så drar vi oss nedåt mot Manhattans spets och Battery Park. Med tunnelbanan går allt fort. Vi skall besöka en del av hamnen där det ligger flaggskepp och båtbyggeri. Det visar sig dock att hela området håller på att rustas upp och ingenting är öppet. Dock stöter vi på en filminspelning, några håller på med en flygel på en lite strandkant och flyttar den. Flygeln har varit en del i inspelningen nu tar man upp den ur vattnet. Ett gäng amatörer visar det sig som förverkligar sin ide. Dom tror inte på något genomslag men har kul.

Vi ändrar plan och drar oss uppåt och vidare mot Broadway och Greenwich Village. Dags för en sen lunch och öl, på en restaurang som serverar vietnamesisk mat, mycket gott och trevlig personal. Vår trötta fötter säger att vi måste ta ta tunnelbanan hem till hotellet. Vi lyder.

Also posted in New York City

NYC dag 5 – Shopping

Idag sovmorgon, blev sen hemkomst från Washington. Dagens aktivitet är främst shopping, vore skönt att bara fokusera på det. Blev inte så mycket handlat på outleten som planerat så vi får se om vi kan fynda idag. Vi tar tunnelbanan downtown till World Trade Station. Innan vi besöker 9/11 så går vi in på ett lokal restaurang och beställer en rejäl frukost, amerikansk dock utan pannkakor, det skulle bli för mastigt. Stekt potatis, bacon, ägg, rostat bröd och amerikanskt kaffe. Vi hinner läsa tidningen innan vi betalar och går. Vi går ner till 9/11 området, bara några kvarter bort. Här finns redan mycket folk som betraktar ett av monumenten som byggts som minne av alla de som omkom. Två stora rektanglar som visar var World Trade Center husen stod. Det är ett djupt svart hål med ett vattenfall runtom med ett långt fall ner till botten, som är en stor bassäng och där vattnet försvinner i ett ytterligare hål. Upp till är alla de som omkom namn ingraverade i en svart plåt och som är belyst. Det är vackert och ändå vackrare på kvällen kan jag tänka mig då effekten framträder tydligare. Vi går det till andra monumentet som är lika dant. Vi minns dagen då vi åt lunch längst upp i tornet. Jag satt precis vid en glasvägg, högst upp och kunde se ända ner. Bara ett betongglas som skilde mig åt från att falla ut. Häftigt. Idag har två nya skrapor byggts och en tredje byggs och står snart senare i år. Mellan dessa finns minnesmonumentet 9/11 som det officiellt heter och det nyöppnade museet som invigs samma dag som vi besöker området.

Vi går vidare mot Century 21, ett känt lågpris varuhus. Tyvärr hittar vi inte det vi söker, en skjorta av Calvin Klein blir det i alla fall. Vi fortsätter och vandrar i kvarteren på Broadway upp mot 23e gatan, där vi stannar i Madison Square Garden, en av många parker på Manhattan. Här skall vi testa en an av New Yorks bästa hamburgare på Shaker Shack, så är det skrivet i alla fall. Det är lunch tid och kön är lång. Vi beställer deras klassiska hamburgare med pommes frites. Allt är färskt och ej fryst, en stor skillnad i smak. Efter beställningen får man vänta på att nummer brickan skall börja surra, där är det klart för hämtning av avnjutning. Jo den är god, ja allt faktiskt. Verkligen skillnad mot vad de stora kedjorna serverar.  Efter lunch, dags att återuppta shopping. Stegen fortsätter Macys och här kan vi fynda. Inte nog med att det är nedsatta priser, vi får ytterligare rabatt. Jag gav tre dollar till en veteranfond och fick tjugo procent ytterligare rabatt på mina inköp. Det blev löjligt billigt jämfört med hemma. Kändes bra.

NYC dag 4 – Washington DC

Upp tidigt, redan klockan 04.30 eftersom vi skall med ett tidigt tåg till Washington DC, från Penn Station. Lite folk i rörelse, ovanligt lugnt på stan. Desto fler på Penn Station, morgontrafiken för alla pendlare som skall till jobbet. Amtrak, USAs motsvarighet till SJ har rätt ordinära vagnar men helt okey. På varje station stiger det av och på pendlare som skall till jobbet. Det tar oss cirka 3,5 timmar innan vi når Washington och Union Station. En modern snabb järnväg hade halverat den tiden. På plats köper vi rundtur med buss med bolaget BigBus, ett bekvämt och enkelt sätt att ta sig runt i Washington och att se alla sevärdheter. Sevärdheterna ligger rätt centralt runt den stora parken, känd från president installationer , Vietnam demonstrationer med flera. Vi passerar bland annat Jefferson memorial, Arlington kyrkogården, teatern där President Lincoln blev skjuten och dennes staty. Turerna tar ett par timmar med avbrott för lunch. Klart värt att göra, tids effektivt om inte annat. Vi hoppar av andra turen vid Lincoln memorial för fotografering, sen vidare till minnesplatsen över de som stupade i Korea och sen Vietnam monumentet. I Vietnam stupade cirka 58.000 amerikaner och deras namn är ingraverade i den blanka, svarta stenen som är formad som ett stort, liggande ”v”. Man promenerar nedåt och stenen växer sig högre och högre och sen för att fortsatta uppåt och till slutet där stenen smalnar av. Imponerade i sin enkelhet. Blommor och nallebjörnar står utställda längst med stenen, någon anhörig som lämnat. Vi fortsatte i det varma, soliga vädret upp mot Vita huset, ingen President i sikte dock många helikoptrar i luften. Några bilder sen vidare upp mot Capitolium, därefter Union Station för öl och vila, innan det är dags för hemfärd. En lång och upplevelserik dag som är orsaken till värken i mina fötter.

Also posted in New York City

NYC dag 3 – Outlet

Idag var målet att göra en utflykt till en närliggande outlet strax utanför Manhattan. Vi tog tunnelbanan och sen buss från Port Authorithy och cirka 30 minuter senare var vi framme. Ett stort shopping center i två plan utformat som ett stort hjul, kändes det som. Vi gick först till Under Armour för dom har bra grejer. Därefter skannade vi av dom flesta butikerna utan att gå in i alla. Det blev även en burger lunch, inget speciellt dock även om restaurang namnet lockade med ”chili and hot”. Ytterligare några butiker hann vi med innan vi tog bussen tillbaka till Manhattan och Port Authority. Tunnelbanan tillbaka och sen steg vi in på hotellet och lassade av dagens fynd. Vi slappade någon timme innan det var dags att dra ut på stan igen. Först till B&H photo, en fantastisk stor fotobutik i två plan, här finns allt i foto och filmväg och tillbehör. Jag skulle bara in och kolla ett objektiv men något köp blev det inte. Prisskillnaden är för liten då det inte är världsgaranti, så det blir köp hemma istället. Därefter drog vi oss ner till Bryant Park för att få en öl och lite mat. Vi beställde canjun spicy kyckling vingar och friterad bläckfisk och var sin öl. Båda mycket gott och speciellt med Samuels Adams öl. Populär park med massor av stolar att låna och bara sitta och njuta. En del satt i en bokhörna och läste andra solade på gräsmattan. Imorgon tisdag blir det tidigt, vi skall till Washington och tåget går redan 06.10 från Penn Station. En hel dag i Washington skall bli kul, 34 år sedan jag var där förra gången.

Stjärnkväll

Fick för mig att jag skulle testa att fotografera stjärnor en kväll i påskhelgen. På med dunjackan och varma kläder. Packade ner kameran och stativ och sen körde jag ut till Ekerö. Hitta ett ganska bra ställe, det skall vara mörkt, mycket mörkt för att slippa störande ljus från bostäder, gatlyktor med mera. Det skall gå att fotografera vintergatan men då krävs fler försök och det kommer jag att göra.

_C5A4590_web

Körsbärsträden i Kungsträdgården

Nu blommar körsbärsträden i Kungsträdgården.

Also posted in Blommor

Månen skiner över Stockholm

_C5A4439

Balett på Stockholms Operan

Jag var på öppen repetition med Stockholms Operans balett! Var först i kön och fick bra plats. Inte lätt att fotografera inomhus men några bilder blev det.

_c5a4129

Tagged , , |

På fönstret!

Dom här höll på, på mitt fönster!

Solnedgång

På kvällspromenaden fångade jag solnedgången.

Dagens macrobild

Försökt mig på macrobild med djup så kallad stacking – flera macrobilder läggs samman för att skapa ett skarpt djup. Inte helt enkelt, kräver träning!

HDR Panorama

Jag fotograferade en HDR Panorama bild ikväll hemma i mitt bostadsområde. Totalt är det fem bilder i sidled, och tre bilder per HDR bild. Kameran höll jag på kant.

HDR foto

Mitt första HDR (High Dynamic Range) fotografi. Bilderna tog jag på Drottningholm och Kina slott. En uppgift i min fotokurs på distans för Umeå Universitet, rekommenderas för den som är intresserad. Först hade jag tänkt fotografera i en kyrka, vilket ofta blir effektfullt med HDR. Men det blev en utomhusbild istället. Tre bilder med olika exponeringar slås ihop till en bild.

Passade även på att ta bilder, fyra stycken, som blev grunden för min panoramabild. Sammanslagningen gjorde jag i photoshop CS6.