Category Archives: New York City

NYC dag 6 – Turistdag

Det är torsdag och vi skall besöka FN som ligger på  47th Street och 1st Avenue. Vår rundtur starta 09.45 och är den första för dagen. Vi bestämmer oss för att gå dit eftersom vi har gott om tid på morgonen. Det tar inte lång tid innan vi är framme. Inte svårt att missa den välkända byggnaden på Manhattans kant. Vi bestämmer oss för att äta en frukost innan och går in på mindre restaurang några kvarter bort, som redan har morgongäster. Beställer en klassisk amerikansk frukost, bacon, ägg, rostat bröd, kaffe och juice. Kaffet har blivit bättre i Amerika, troligen påverkat av Starbucks framgång, men fortfarande inte lika starkt som hemma. Men visst, det går ner. FNs säkerhetskontroll är som på en flygplats, allt skannas och kollas. Vi sitter ner i lobbyn och på våra brickor står det 09.45, klockslaget då rundturen startar. Vår guide är sydkoreanska men ändå presenterar hon sig att komma från Korea, lite lustigt, undrar varför. Vi börjar på första planet och för att sen ta hissen upp till våning tre, samma som våning som säkerhetsrådet brukar samlas. Nu fick vi inte gå in och det var ju lite synd. Rundturen tog en timma och den var rent ut sagt dålig. Vi var verkligen förvånade över att FN har så dålig service och att rundturen är så begränsad och speciellt den oengagerade guiden. En klar besvikelse som vi dessutom betalat för.

Efter FN så drar vi oss nedåt mot Manhattans spets och Battery Park. Med tunnelbanan går allt fort. Vi skall besöka en del av hamnen där det ligger flaggskepp och båtbyggeri. Det visar sig dock att hela området håller på att rustas upp och ingenting är öppet. Dock stöter vi på en filminspelning, några håller på med en flygel på en lite strandkant och flyttar den. Flygeln har varit en del i inspelningen nu tar man upp den ur vattnet. Ett gäng amatörer visar det sig som förverkligar sin ide. Dom tror inte på något genomslag men har kul.

Vi ändrar plan och drar oss uppåt och vidare mot Broadway och Greenwich Village. Dags för en sen lunch och öl, på en restaurang som serverar vietnamesisk mat, mycket gott och trevlig personal. Vår trötta fötter säger att vi måste ta ta tunnelbanan hem till hotellet. Vi lyder.

Also posted in Daglig

NYC dag 4 – Washington DC

Upp tidigt, redan klockan 04.30 eftersom vi skall med ett tidigt tåg till Washington DC, från Penn Station. Lite folk i rörelse, ovanligt lugnt på stan. Desto fler på Penn Station, morgontrafiken för alla pendlare som skall till jobbet. Amtrak, USAs motsvarighet till SJ har rätt ordinära vagnar men helt okey. På varje station stiger det av och på pendlare som skall till jobbet. Det tar oss cirka 3,5 timmar innan vi når Washington och Union Station. En modern snabb järnväg hade halverat den tiden. På plats köper vi rundtur med buss med bolaget BigBus, ett bekvämt och enkelt sätt att ta sig runt i Washington och att se alla sevärdheter. Sevärdheterna ligger rätt centralt runt den stora parken, känd från president installationer , Vietnam demonstrationer med flera. Vi passerar bland annat Jefferson memorial, Arlington kyrkogården, teatern där President Lincoln blev skjuten och dennes staty. Turerna tar ett par timmar med avbrott för lunch. Klart värt att göra, tids effektivt om inte annat. Vi hoppar av andra turen vid Lincoln memorial för fotografering, sen vidare till minnesplatsen över de som stupade i Korea och sen Vietnam monumentet. I Vietnam stupade cirka 58.000 amerikaner och deras namn är ingraverade i den blanka, svarta stenen som är formad som ett stort, liggande ”v”. Man promenerar nedåt och stenen växer sig högre och högre och sen för att fortsatta uppåt och till slutet där stenen smalnar av. Imponerade i sin enkelhet. Blommor och nallebjörnar står utställda längst med stenen, någon anhörig som lämnat. Vi fortsatte i det varma, soliga vädret upp mot Vita huset, ingen President i sikte dock många helikoptrar i luften. Några bilder sen vidare upp mot Capitolium, därefter Union Station för öl och vila, innan det är dags för hemfärd. En lång och upplevelserik dag som är orsaken till värken i mina fötter.

NYC dag 3 – Outlet

Idag var målet att göra en utflykt till en närliggande outlet strax utanför Manhattan. Vi tog tunnelbanan och sen buss från Port Authorithy och cirka 30 minuter senare var vi framme. Ett stort shopping center i två plan utformat som ett stort hjul, kändes det som. Vi gick först till Under Armour för dom har bra grejer. Därefter skannade vi av dom flesta butikerna utan att gå in i alla. Det blev även en burger lunch, inget speciellt dock även om restaurang namnet lockade med ”chili and hot”. Ytterligare några butiker hann vi med innan vi tog bussen tillbaka till Manhattan och Port Authority. Tunnelbanan tillbaka och sen steg vi in på hotellet och lassade av dagens fynd. Vi slappade någon timme innan det var dags att dra ut på stan igen. Först till B&H photo, en fantastisk stor fotobutik i två plan, här finns allt i foto och filmväg och tillbehör. Jag skulle bara in och kolla ett objektiv men något köp blev det inte. Prisskillnaden är för liten då det inte är världsgaranti, så det blir köp hemma istället. Därefter drog vi oss ner till Bryant Park för att få en öl och lite mat. Vi beställde canjun spicy kyckling vingar och friterad bläckfisk och var sin öl. Båda mycket gott och speciellt med Samuels Adams öl. Populär park med massor av stolar att låna och bara sitta och njuta. En del satt i en bokhörna och läste andra solade på gräsmattan. Imorgon tisdag blir det tidigt, vi skall till Washington och tåget går redan 06.10 från Penn Station. En hel dag i Washington skall bli kul, 34 år sedan jag var där förra gången.

Also posted in Daglig

NYC dag 2 – Baseball

Jetlegen gör sig påminn svårt att sova en full natt men inget att göra åt det, bara att gilla läget. Det är söndag och vi skall på baseball. New York Yankees möter Pirates på Yankee stadium ute i Bronx. Vi tar tunnelbanan ut till Bronx. Vi är inte dom enda som skall på baseball, fler och fler supportrar kommer på, klädda i den klassiska randiga lagtröjan. Väl framme så är det en kort promenad till den nya arenan. Massor av folk, tur att vi förköpt bra biljetter, biljett kön är annars väldigt lång. Vi har bra sittplatser och ser spelplanen mycket nära och bra. Matchen har precis börjat. Baseball är inte så svårt att förstå, grunden är att varje avklarad runda ger poäng. Kastaren skall kasta bollen inom en vi höjd och bredd för godkänt och skruva bollen så att slagmannen missar. Det gör dock dom inte alltid. Vi såg flera mycket bra slag och bollen försvann ut på läktaren. Vilket liv det blev då!  Till höger om oss sitter några tjejer som vi kan fråga om reglerna när vi inte förstår. En är en veteran från Irak kriget. Amerikanerna äter och drick om vart annat så det är alltid liv och rörelse på läktarna och naturligtvis hejar dom bara den på sitt lag. När man köper öl så måste man visa legitimation oavsett ålder. Vi tycker att det är konstigt men får förklarat att alla måste visa legitimation för att inte någon skall känna sig utpekad. Baseball är verkligen en kul upplevelse och  är klart värt att se live istället för på TV. Lite annorlunda sport även om det tar ett par timmar. Till slut vinner Yankees med 4-3. Efter matchen hinner vi ner till Yankees souvenir butik för lite inköp, innan hemfärd. Det blev en mörkblå piké med vita tunna ränder och en baseball keps, båda Yankees logga.

NYC dag 1

Flygresan med SAS till New York City gick bra. Trist att SAS dock inte bjuder på mycket, som andra flygbolag. Sen förstår jag inte deras klassindelning, känns förlegat. Dessutom är underhållningssystemet gammalt, så det blev egen musik i öronen eller film. Efter landning var det dags att passera passkontrollen. Amerikanerna är mästare på att hantera köer men tyvärr så valde vi fel kö. Folk verkar inte ha lärt sig att fylla i visumansökan på nätet hemifrån och tyvärr var det för många sådana i just vår kö. När det väl var vår tur tog det fem minuter. Nästa kö, shuttle till hotellet. Dumt val vi skulle tagit bussen det hade gått snabbare även vi inte blev skjutsade direkt till hotellet. Kändes lite rörigt och det tog en halvtimme innan vi lyckades komma iväg. Skönt att bli körd till hotellet, Park Lane precis bredvid Central Park, centralt och bra. Nästa problem, resebyrån hade lyckats boka fel, en stor säng och litet rum när jag hade bokat två enkelsängar och ett större rum. Dock tillmötesgående receptionist så ordnade rätt rum dock 50USD tillägg per natt. Något jag fick klara ut med resebyrån hemma per mejl och misstaget som skett, vi slapp i alla fall den extra kostnaden. Vi fick inte utsikt över Central Park men högt upp på 34e våningen och ett stort rum, tyst och lugnt. Incheckade och uppackade så tog vi en lång promenad i omgivningarna, gäller att hålla igång med tidsskillnaden i kroppen. Lördag och rätt lugnt i trafik. Mycket folk i rörelse runt Central Park och avenyerna.