Category Archives: Sri Lanka

Maldives

Maldives, miss this view!

Maldiverna, Maldives

Maldives a mixture

Maldives – sand and water

Maldives, sand and water and a blue sky, could it be better!

_C5A7503-3

Maldives – sunset

One of my last photos from my trip to the Maldives. More photos will come.

Maldives January 2015

Maldiverna -sand, sand, sand

Sista dagen innan hemresan börjar. Det är skönt med slöa dagar i värmen som styrs av matschemat. Frukosten är en riktig hotellfrukost och lite till. Förstår dock inte hur man kan äta risrätter till frukost. Efter frukostbuffén bestämde jag mig för egen tid och promenad med kameran. Har jag missat något motiv, kanske inte. Det mesta finns nog med  på bild. Söker dock andra vinklar och motiv. Det rör sig i sanden, snabbt och sen stopp. Det är en krabba vit som sanden, svår att se. Den glor på mig jag glor tillbaka, går ner på mage. Den är inte stor några millimeter och står helt stilla. Ställer in kameran klick klick det ser bra ut. Hoppas att bilden är tillräckligt skarp. Krabban ilar vidare. Korallsanden är växelvis mjuk och delvis hård och benvit. Det gör ont att med ovana fotsulor kliva på hela korallbitar. Jag går för det mesta barfota här på ön. Mina flipp flopps låter så jäkligt och jag har fått skavsår mellan tårna. Dom kommer att få stanna kvar när jag åker.

Hittar fler vattenmotiv, sand och vatten, vatten och palmer. Gäster ligger i vattenbrynet, en del letar snäckor andra snorklar. Jag stöter på Emilia och Sandra, lyckas övertyga dom ett par porträttbilder. Härliga leenden, solglasögon och bränna, det blev bra. Min runda slutar på hotellet och baren tillsammans med en kall öl.

Also posted in Maldives

Maldiverna – sol och bad

Nu har jag gått runt ön ett par gånger, enkelt gjort för den är inte speciellt stor. Fast det går inte att gå runt hela ön, en båthamn stör rundan. Då får jag vända och gå andra hållet. Korallsanden är mjuk och i skiftande kvalitet fast nästan alltid mjuk, varm och skön. Köpt ett par billiga flip-flopps dom låter, flipp, flopp flipp flopp, lite störande även för mig. Går istället mest barfota när jag traskar omkring på ön. Igår dök jag med tuber.  Inte speciellt erfaren men kul att pröva på någon gång per år och vid rätt tillfälle. Instruktören trodde tydligen att jag kunde allt avseende utrustningen eftersom jag skulle fixa allt själv. Till slut så hjälpte han till. Ibland får man allt fixat direkt här skulle jag tydligen fixa allt själv. Allt löst sig, vi gick igenom säkerheten och sen bar det iväg ut på revet djupare och djupare. Här finns gott om fisk i alla storlekar, alla färger och sorter. Sikten är perfekt ser långt i det klara vattnet.  Passerar en sköldpadda som ligger och vilar på revet, helt ostörd när vi passerar på någon meters avstånd. En murena, grå aktig med vita fläckar, med sin typiska öppnade mun, tittar ut från sin håla. Vi når Max 23 meter innan det är dags för att vända. På vägen tillbaka passerar en större haj, det var dagens upplevelse. Den glider förbi på några meters avstånd, svårt att uppfatta storleken men stor var den. Den upplevelsen fick avsluta dyket.

Jag tar det annars rätt lugnt på dagarna, är bara. Badar, promenerar och solar. Kameran hänger med för det mesta. Det enda schemalagda är mattiderna, frukost, lunch och middag. Stora bufféer med det mesta, går inte att gå hungrig på dagarna. Anläggningen vi bor på är stor, folk checkar in och checkar ut hela tiden. En ständig ström av nya gäster från olika delar i världen. Många asiater även om vi européer dominerar. Nä dags att röra på sig, sista två dagarna innan resan når sitt slut, skall användas effektivt.

Maldiverna

Sista dagen på Sri Lanka blir en transportdag. Utcheckning från hotellet, notor betalas, bussfärd till Colombo, en stadsrundtur innan den sista lankesiska matbuffen. Jag önskar att jag valt något annat. Erkänner, rätt trött på dessa buffer och lankesisk mat. Jag tycker allt smakar samma sak. Hägring kanske men tror mig sett både Big burger och TGI skylt när gjorde stadsrunturen i Colombo, hade suttit fint som avslutning. Colombo är en bullrig och stökig stad och mycket fordon. Vi sitter i köer innan vår buss lyckas komma ur stan och mot flygplatsen. Vi tackar vår guide, chaufför och medhjälpare och kuvert med dricks överlämnas. Dom har varit mycket bra, chauffören har kört otroligt mjukt nästan omöjligt att inte somna under längre färder. Avlastning, incheckning och säkerhetskontroller om vart annan. Allt scannas tre gånger, den sista vid gaten. En och halvtimma senare landar vi i Malé. Suveränt snabb visumhantering och pass kontroll. Bagaget scannas igen, bland annat är inte alkohol tillåtet att ta med sig. Några får öppna sin väskor och bekänna färg, dock inte jag.

Utanför flygplatsen väntar våra båtar som tar oss till vår ö och hotell, en trettiominuters färd. Allt är svart får ingen uppfattning vart vi kommit eller hur det ser ut. Hör vattnet och vågorna. Välkomstdrink, fyll i papper, får ett blått band om handleden, all inclusive betyder det med vissa begränsningar. I det svaga ljuset hittar vi våra lägenheter en bra bit bort från receptionen. Ett stort sovrum, 30 kvm, en dubbel och en enkelsäng. Stort badrum med två duschar, en inomhus och en utomhus under bar himmel utan insyn. Altanen och framsidan vetter mot havet eller lagunen strax utanför. Ett par steg sen är det bara att ramla i plurret, perfekt. I kvällsmörkret och i ljuset från min pannlampa ser jag några småhajar och en rocka. Detta bådar gott inför morgondagen. Har planerat att dyka men måste stämma av en medicin jag tar efter en ihållande förkylning. Dagen efter söker jag upp hotellets doktor han ger klartecken men jag skall test dyka innan för att vara säker.

Also posted in Maldiverna

Sri Lanka – Kandy

Det blir lite upp och ner med skrivandet när jag är beroende av wi-fi och bra bredband. I alla fall lite sammanfattning. Camilliar hotel ligger ute på ett fält, avkrok men väldigt trevligt trots allt. Stort rum, bra boende och mat. Alltid lika spännande när notan skall betalas, rätt mycket administration och nollor. 100 Sri lanka pengar är 6 kronor. Nästa dag så åkte vi iväg vid 08.30 för att besöka det gamla palatset Sigiriya, Lejonets berg. Idag finns inget kvar utom själva bergets lite lämningar och målningar på en vägg. Typiskt turistmål för det var väldigt mycket turister och kö därefter. Första delen var ett besök av väggmålningarna, uppför en trappa i metall, halt på grund av allt regn. Visst fina målningar, ”no photo with flash ” tjatade guiderna om. Därefter bar det uppåt, till bergets topp. Vädret var inte på topp, regn och blåst men varmt och segade sig uppåt längs en stenlagd promenadstigar. Sista etappen var uppför ytterligare en metalltrappa med mötande som skulle ner. Gick rätt snabbt att komma upp och målat, bergets topp. Utsikten varierade med vädret men visst fint men någon höjdpunkt tycker inte jag att det var. Nåja hemfärd och lite pool och sol innan kvällens Mongoliska buffé. Vädret är varierande visst det är monsuntid och regn förekommer men det vore trevligt med lite mer sol. Kvällen blev god och sen.

Morgonen därpå dags att förflytta oss. Vägarna är inte dom bästa och vägarbeten fördröjer vår färd. Efter någon timme eller så blev första stoppet en kryddträdgård. Vi fick en lektion av en duktig guide om olika örter och växter som finns på Sri Lanka och dess goda effekter. Vi fick testa båda myggoljor och hälsobringande krämer. Bjöds även på ett gott te med ingefära, det blev också mitt inköp. Har inte mycket koll på vart vi åker, borde inköpt en egen karta. Nästa ort och hotell så blir det två nätter, här kommer vi att fira nyår. Den stora orten är Kandy och vi bor strax utanför. Bussfärden till hotellet gick upp för en smal väg ej direkt gjord för mer än ett fordon. Vår skickliga chaufför trixar upp bussen och släpper förbi aggressiva bilister som tröttnat på att vänta. Till slut, högt upp, lyxigt nybyggt hotell med en schyst pool, perfekt. Har hunnit med mina 100 längder i poolen, dock ej mer än cirka 1500 meter men okey. Ikväll väntar en god middag, hoppas att det finns stark Sri Lankisk mat, dom fegar med kryddningen för oss turister.

Sri Lanka, Sigiriya

Vädret en viktig faktor jag är ute och reser, speciellt då jag vill ha sol. Nu är det monsunvindar och vädret kommer att vara varierat. Det har regnat en del men jag hoppas på lite tur framöver. Hotell frukosten är lite annorlunda. Det serveras färdiga rätter och även ris i olika former, känns lite tungt på morgonen. Fast det finns även annat mer västerländskt dock dåligt med pålägg. Beställer alltid en omelett med ”allt i”, brukar bli bra. Vi for iväg 08.30 och skulle nu norr ut mot Sigiriya Vi har en mycket bra lokal guide, han som fixade tandläkartiden åt mig. Regnet kom när vi skulle besöka en park med elefanter som var populär. Regnet kommer snabbt och varierar i styrka. Lätt duggregn ena stunden eller spöregn in nästa stund. Jag drog på min poncho för att känna mig säker. Elefanterna på Sri Lanka är som den indiska lite mindre än den afrikansk som är betydligt större. Men visst även dessa elefanter har en imponerande storlek. Vi åt lunch i närheten på en restaurang vid en stor forsande flod. I skogen på andra sidan kunde vi se grupp vilda elefanter. Jag beställde fisk, en bit grillad svärdfisk som smakade utmärkt.
Eftermiddagens busstur blev lång på grund av vägarbeten, över tre timmar innan vi nådde vårt nya hotell ute på landet. Ett hotell med stor pool och spa, perfekt. Det blev klassisk indisk buffé på kvällen som även blev sen.

Also posted in Daglig

Sri Lanka

Jag träffade dom andra i gruppen på flygplatsen på natten vid midnat. Vårt nästa flyg gick först 02:45, ingen idealisk tid, hela natten spolierad. Visserligen fick jag någon timmas sömn men inte mycket mer. Smidig hantering på flygplatsen, allt gick snabbt och enkelt med bagage och visum. En kort busstur till hotellet, incheckning och sedan fri tid. Jag bad om hjälp av den lokala guiden vi har till vår hjälp. I Dubai gick en tandfyllning sönder och jag kunde inte få någon hjälp i Dubai, ingen akutmottagning i denna stad som borde ha haft allt. Eftersom jag inte hade någon smärta så chansa jag på att få hjälp på Sri Lanka, vilket jag fick och det snabbt. Tuktuk till tandläkaren, en läkar och tandklinik på samma ställe. En viss väntan sen var det min tur. Visserligen ingen mottagning som hemma, bara att hoppas att det skulle gå bra. Bytte ut min fyllning helt och hållet allt utan bedövning. Betydligt lättare på handen jämfört med med hemma. Tog kanske en halvtimme och kostade mig 4000 Sri lanka pengar omräknat 250 svenska kronor. Jo det är sant extremt billigt och mycket bra och noga. Tuktuk chauffören som väntat körde tillbaka mig snabbt och säkert.

För övrigt har det varit en slöa vid poolen och bad i Indiska Oceanien dag med kall öl, Alison som den heter här, mycket trevligt. Bra tillfälle att lära känna alla andra dag dessutom.

Dubai, Sri Lanka och Maldiverna

Resan med Rosa Bussarna börjar den 26 december och flyget går via Dubai och vidare till Sri Lanka och avslutas sen på Maldiverna. Jag har valt att resa ut tidigare, redan den 22 december för att få ett par dagar i Dubai. Ett nytt resmål för mig. Jag fick bra hjälp av Kjell på Rosa Bussarna att boka ett tidigare flyg men hotell har jag fixat själv. Jag ansluter till de övriga i gruppen på natten den 27 december och flyger då vidare till Colombo, Sri Lanka.
Resväg

Sri Lanka

Ungefärlig resväg på Sri Lanka innan vi flyger vidare till Maldiverna

Boeing 777-300

Flyger med Emirates för första gången